PENGARUH CELEBRITY INVOLVEMENT DI MEDIA SOSIAL PADA TRAVEL INTENTION DENGAN MEDIASI PERCEIVED DESTINATION AUTHENTICITIES

Gozali, Tiffany (2023) PENGARUH CELEBRITY INVOLVEMENT DI MEDIA SOSIAL PADA TRAVEL INTENTION DENGAN MEDIASI PERCEIVED DESTINATION AUTHENTICITIES. Skripsi thesis, Universitas Tarumanagara.

[img]
Preview
Text
Tiffany Gozali - 115200253 JA.pdf

Download (1MB) | Preview

Abstract

ABSTRACT UNIVERSITAS TARUMANAGARA FACULTY OF ECONOMICS AND BUSINESS JAKARTA (A) Tiffany Gozali 115200253 (B) THE INFLUENCE OF CELEBRITY INVOLVEMENT ON SOCIAL MEDIA ON TRAVEL INTENTION MEDIATED BY PERCEIVED DESTINATION AUTHENTICITIES (C) XVI + 105 Pages, 22 Tables, 5 Pictures, 13 Attachments (D) MARKETING MANAGEMENT (E) Abstract: Along with the development of the internet and social media, social media marketing is also increasingly being applied in various sectors, including the tourism sector. One of the social media that is currently widely used is TikTok. TikTok is a social media that displays short-duration content created by TikTok users so that various types of information are available according to the user's interests and needs. Social media such as TikTok plays an important role in increasing the travel intention because through TikTok celebrities or TikTok influencers, users can feel the authenticity of a tourist destination from a video so that it can influence the user's travel intentions. This research was conducted with the aim of determining the influence of TikTok celebrity involvement on travel intention with destination authenticity (object-based authenticity and existential authenticity) as a mediating variable. Data collection was carried out online using a questionnaire from Google Form and 203 answers from respondents could be used. Data analysis uses the PLS-SEM model and data is processed with SmartPLS 4.0. The results of this study show that celebrity involvement has no influence on travel intention, but has an influence when mediated by object-based authenticity and existential authenticity. Object-based authenticity has a positive effect on existential authenticity, object-based authenticity and existential authenticity have a positive effect on travel intention. (F) Keywords: Celebrity Involvement; Travel Intention; Object-based Authenticity; Existential Authenticities (G) References : 56 References (1991 – 2023) (H) Dr. Hetty Karunia Tunjungsari, S.E., M.Si ABSTRAK UNIVERSITAS TARUMANAGARA FAKULTAS EKONOMI DAN BISNIS JAKARTA (A) Tiffany Gozali 115200253 (B) PENGARUH CELEBRITY INVOLVEMENT DI MEDIA SOSIAL PADA TRAVEL INTENTION DIMEDIASI OLEH PERCEIVED DESTINATION AUTHENTICITIES (C) XVI + 105 Halaman, 22 Tabel, 5 Gambar, 13 Lampiran (D) Manajemen Pemasaran (E) Abstrak: Seiring dengan perkembangan internet dan media sosial, maka pemasaran melalui media sosial juga semakin luas diterapkan di berbagai sektor, salah satunya adalah sektor pariwisata. Salah satu media sosial yang saat ini banyak digunakan adalah TikTok. TikTok merupakan media sosial yang menampilkan konten-konten berdurasi pendek yang dibuat oleh pengguna TikTok itu sendiri sehingga di dalamnya tersedia beragam jenis informasi sesuai dengan minat dan kebutuhan pengguna. Media sosial seperti TikTok memegang peranan penting dalam meningkatkan niat berwisata karena melalui TikTok celebrity atau TikTok influencer, pengguna dapat merasakan keotentikan destinasi wisata dari sebuah video sehingga dapat mempengaruhi niat berwisata pengguna. Penelitian ini dilakukan dengan tujuan untuk mengetahui pengaruh celebrity involvement di TikTok pada travel intention dengan destination authenticity (object-based authenticity dan existential authenticity) sebagai variabel mediasi. Pengumpulan data dilakukan dengan cara online menggunakan kuesioner dari google form dan sebanyak 203 jawaban dari responden dapat digunakan. Analisis data menggunakan model PLS-SEM dan data diolah dengan SmartPLS 4.0. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa celebrity involvement tidak memiliki pengaruh pada travel intention, tetapi memiliki pengaruh ketika dimediasi oleh object-based authenticity dan existential authenticity. Object-based authenticity berpengaruh positif pada existential authenticity, object-based authenticity dan existential authenticity berpengaruh positif pada travel intention. (F) Kata Kunci: Celebrity Involvement; Travel Intention; Object-based Authenticity; Existential Authenticity (G) Daftar Acuan : 56 Acuan (1991 – 2023) (H) Dr. Hetty Karunia Tunjungsari, S.E., M.Si

Item Type: Thesis (Skripsi)
Subjects: Skripsi/Tugas Akhir
Skripsi/Tugas Akhir > Fakultas Ekonomi
Divisions: Fakultas Ekonomi > Manajemen
Depositing User: FE Perpus
Date Deposited: 09 Sep 2024 03:26
Last Modified: 09 Sep 2024 03:26
URI: http://repository.untar.ac.id/id/eprint/44344

Actions (login required)

View Item View Item